آموزشی

آیا فست شارژ باتری گوشی را خراب میکند؟

آیا فست شارژ باتری گوشی را خراب میکند؟

بیایید یکبار برای همیشه به این سوال که آیا فست شارژ باتری گوشی را خراب میکند و عمر مفیدش رو کم میکنه ، جواب بدیم. پس حتما این مقاله رو خوب بخونید چون میخوایم راجع به فست شارژ و تاثیر اون روی باتری و عملکردش و همچنین عمر مفید گوشی حرف بزنیم.

استفاده کمپانی های سازنده موبایل از فست شارژ

یک زمانی آیفون توی باکس گوشی ها یک آداپتور 5 وات میذاشت. بعد ازون گوشی هواوی اومد و اون آداپتور رو 30 وات کردش و بعد خود آیفون آداپتورهای 15 و 18 و 20 واتی ساخت و از اونطرف رقیب های دیگه مثل سامسونگ اومد 25 واتی ساخت و از طرف دیگه هم شیائومی وارد میدان شد و شارژرهای 33 واتی و 65 و 80 و الان که شیائومی 12 پرو داده بیرون براش آداپتور 120 واتی گذاشته که تو 20 دقیقه فول شارژ میشه. برند اوپو هم داره یک گوشی وارد بازار میکنه با شارژر 240 واتی 😐 . سوال اینجاست که آیا این فست شارژ ها ضرری برای گوشی ندارند؟ ابتدا بذارید بهتون ساختار باتری رو بگیم که بعد برسیم به اینکه آیا ضرر داره یا نه ؟

ساختار باتری گوشی به زبان ساده :

باتری کلا سه تا بخش داره. یکی قطب مثبت و منفی در باتری هست که یکسری الکترون هست که بین این دو قطب جابجا میشن و یک لایه الکترولیت بین این دوتا قطب قرار داره که یک ماده ای هست که ایم دو قطب مثبت و منفی باهم تماسی مداشته باشن و اتصال پیدا نکنند. شما موقعی که گوشیتون فول شارژ هست تمام الکترون ها تو قطب منفی قرار دارند و وقتی الکترون ها از قطب منفی به سمت قطب مثبت سرازیر بشن شارژ کمتر شده و به صفر میرسد. به محض اینکه گوشی رو میزنید به شارژ ، اون الکترونها از قطب مثبت شروع میکنند به حرکت به سمت قطب منفی و گوشی شارژ میشه. این وسط 2تا اتفاق میفته ، مادامی که این الکترونها بدون ایراد و دردسر بتونن بین این دو قطب حرکت کنند همه چیز درسته و باتری هم هیچ مشکلی براش پیش نمیاد. اما خود کمپانی ها و خود ما میدونیم که باتری یم قطعه مصرفی هست. چرا؟ بخاطر همون الکترلیتی که داخل باتری قرار داره. میخوام بصورت ساده بگم 😊 قرار نیست اینجا درس شیمی رو بشکافیم و تا عمق باحث علمی پیش بریم . پس خیلی ساده میگم که متوجه بشید.اون الکترولیت وسط ماده حساسی هست که وقتی گرما بهش اضافه بشه ساختارش عوض شده و باعث تخریبش میشه و در آن صورت الکترونها دیگه راحت نمیتونن جابجا بشن و دلیلش همینه که بعد یک مدت باتری عملکرد اولیه خودش رو نداره.

سلامتی باتری

حالا منظور از اون مدت و عمر باتری چیه ؟ مثلا شما وقتی وارد سایت اپل بشید خودش میگه اگه 500 بار سیکل شارژ رو پر کنید ، باتری سلامتیش میرسه به 80 درصد و زیر این درصد هم باتری دیگه خراب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *