آموزشی, ترفند

محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

حتما که در مورد طرح صیانت از فضای مجازی خبرهایی به گوشتون رسیده و این طرح بندها و ماده های محتلفی داره که در یکی از بندهاش درباره حقوق کودکان و امنیت آنها در فضای مجازی اشاره شده که باید تمام نرم افزار های فضای مجازی باید یک نسخه کودک داشته باشند تا امنیت روانی کودکان حفظ بشه که ما تو این مقاله قرار درباره مدیریت و محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل صحبت داشته باشیم. حال این سوال پیش میاد که با این روش و طرح میشه امنیت کودکان در فضای مجازی رو تامین نمود و کافی خواهد بود؟ در جواب به این سوال میشه گفت که نه اینطور نیست ولی شما با چند ترفند ساده روی گوشی میتونید با همین نرم افزارهای موجود امنیت روانی کودک خود را حفظ کنید.

1 – تنظیمات جستجوی گوگل برای کودکان ، چگونه گوگل را قفل کودک بزنیم؟

از راه هایی که تو اینترنت میتونید به اطلاعات دسترسی داشته باشید اینه که اون مطلب رو در گوگل سرچ کنید. این روهم میدونیم که دریای گوگل بدون خطر نیست و کلی محتوا و اطلاعات در انترنت وجود داره که مناسب هر سنی نیست و با توجه به اینکه متاسفانه فیلترشکن های فراوانی در دسترس همه هست و استفاده آسانی هم دارند و همین باعث میشه که استفاده از فضای مجازی و اینترنت بتونه برای کودکان خطر داشته باشه.

محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

حالا شما میتونید با چند حرکت ساده فضای اینترنت رو حتی اگه با فیلتر شکن وارد بشوند رو برای کودکان مدیریت و امن کنید. برای اینکار ابتدا کافیه مرورگر گوشی رو باز کنید و مطلبی را سرچ کنید ، حال روی تنظیمات مرورگر کروم بزنید و تو بخش تنظیمات گزینه Safe Search Filter رو خواهید دید که در حالت پیش فرض همه منابع رو به کاربر نشان میده، حالا روی گزینه Hide explicit results بزنید تا سایت ها و منابعی که مشکل اخلاقی و محتوای نامناسبی دارند رو دیگه بهتون نمایش نده. به همین سادگی با ست کردن این تنظیمات گوگل ، استفاده از اینترنت رو برای کودکانتان امن کنید که حتی اگر با فیلتر شکن هم وارد بشوند محتوا و سایت های غیراخلاقی رو بهشون نمایش نمیده، فقط یادتون باشه موقع ست کردن این تنظیمات پایین آن صفحه گزینه ذخیره را بزنید تا تنظیمات روی مرورگرتان انجام شود.

2- تنظیمات امنیتی گوشی برای محدودیت کودکان

استفاده پر کاربر بعدی از فضای مجازی ، همین شبکه های اجتماعی هستند که میتونه برای کودکان بسیار خطرناک بوده و آسیب بزنه. حالا برای این چه راهکاری هست و چجوری میتونیم اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام و هر نرم افزار دیگری رو برای استفاده کودکان امن کنیم؟ برای امن سازی این فضاها و محدودیت کودکان به فضای مجازی ، تنها کافیست یکسری تنظیمات روی گوشی انجام بدید و فرقی نداره که گوشی آیفون یا اندرویدی باشه هردو از این مورد پشتیبانی میکنند و البته بهتره بدانیم که اپلیکیشن های شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و شبکه های مجازی دیگر ، محدودیت سنی دارند و پدر و مادرها نباید به کودکان خود اجازه بدهند تا فرزندانشان اگر به سن قانونی استفاده از این برنامه ها نرسیده باشند، توی این شبکه های اجتماعی هیچگونه فعالیتی نداشته باشند.

محدود کردن دسترسی کودکان به اینترنت و اپلیکیشن ها در آیفون

ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده سپس وارد قسمت Screen Time بشید ، پایین همین صفحه یک گزینه وجود داره که میتونید برای نرم افزارها و نمایش اپلیکیشن یک رمز مشخص کنید ، تو این بخش میتونید هر نرم افزاری که خواستید رو برای کودک خود مدیریت کنید. و حتی تو این قسمت یک موردی وجود داره که با استفاده از آن میتونید نرم افزارها رو متناسب با رده سنی کودک فیلتر کنید تا دیگه اصلا نتونه به آنها دسترسی داشته باشه یا اینکه اصلا نتونه از اپ استور آنها رو دانلود کنه که برای فعال کردن این قابلیت به بخش Content & Privacy Restrictions وارد بشید و حالا وارد بخش Content Restritions بشید که اگر پسوردی داده باشید اینجا ازتون رمز ورود میخواد در نتیجه کودک شما نمیتونه وراد این بخش بشه و تنظیمات شما رو دستکاری کنه که البته نباید پسورد شما رو بدانه 😊

محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

حالا میتونید توی بخش Apps برای نرم افزار های روی گوشی محدودیت سنی تنظیم کنید با فعال شدن این قابلیت اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام که مثلا رده سنی بالای 13 دارند رو در گوشی شما نمایش نمیده ، البته هروقت که کارکردن کودک با گوشیتون تمام شد میتونید برگردانید روی حالت عادی یا اگر گوشی مال فرزندتون باشه با این تنظیمات کاری میکنید تا همیشه این محدودیت فعال بماند.

محدود كردن دسترسي کودکان به اينترنت در اندروید

برای فعال کردن این قابلیت توی گوشی های اندرویدی کافیه وارد Play Store بشید و بعد از اون روی اکانت کاربری خودتون کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات کاربری خودتون یا فرزندتون شوید . حالا شما میتونی گزینه Family رو ببینید که با این گزینه شما میتونید دقیقا مثل گوشی های آیفون نرم افزار ها رو متناسب با رده سنی کودک فیلتر نمایید . وارد بخش Family که بشید گزینه ای وجود داره به اسم Parental Controls که به معنی کنترل والدین هست.

محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

شماره وارد این بخش میشید و پسورد مورد نظر خودتون رو وارد میکنید. توی بخش Apps & Games دقیقا مثل گوشی های آیفون شما میتونید رده سنی وارد کنید تا نرم افزاری که مناسب فرزند شما نیست حتی برای دانلود هم نمایش داده نشه. همچنین به شما این قابلیت رو میده که بازی ها رو هم با همین روش کنترل کنید. یعنی اگر محدوده سنی رو بزارید زیر 15 سال، نرم افزار و حتی بازی های بالای 15 رو نمایش نمیده که بشه دانلود کرد. به همین راحتی میتونید امنیت کودکان خودتون رو توی فضای مجازی تا حد امکان بالا ببرید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

 

جمع بندی :

موارد گفته شده بالا بعنوان محدودیت کودکان به فضای مجازی برای حفظ امنیت کودکان عزیز شما هست و بهتره که برای در امان ماندن فرزندانتان موارد را رعایت کنید تا موقعی که به رده سنی قانو.نی برای استفاده از آنها برسند. بازرگانی پیشرو دیجیتال که یکی از فروشگاه های بزرگ فروش عمده لوازم جانبی در ایران است این وظیفه را برخود میداند تا همه فرزندان ایران با تربیتی درست وارد جامعه شده و بعث پیشرفت ایرانمان شوند.

2 نظر در “محدودیت دسترسی کودکان به فضای مجازی در موبایل

  1. احمدی گفت:

    بسیار عالی و مفید بود
    سلامت باشید 🙏

    1. حامد قهرمانی گفت:

      خواهش میکنم
      از توجهتون سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *