آموزشی, ترفند

راهکارهای لازم برای داغ شدن گوشی در گرما

راهکارهای لازم برای داغ شدن گوشی در گرما

رفته رفته داریم به فصل گرما نزدیک میشیم و همین گرمای هوا میتونه یک معظلی برای گوشی های ما باشه و قراره تو این مقاله درباره راهکارهای لازم برای جلوگیری از داغ شدن گوشی در گرما حرف بزنیم تا حواستون  باشه که گوشیتون تو این گرما نسوزه! همانطور که میدانیم داغ شدن گوشی علاوه بر اینکه موقع کار اذیت میکنه مضررات زیادی هم برای گوشی در پی داره ، چون ساختار گوشی ها جوری هست که گرمای زیاد باعث کم شدن عمر مفید باتری میشه بخاطر همین کمپانی های سازنده گوشی راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی پیدا میکنند و ازش داخل گوشی هم استفاده میکنند.

باید اینو بدونید که گرم شدن گوشی تا یک حدی طبیعی است ، چون انرژی الکتریکی باتری که داخل گوشی مصرف میشه و اجزای آن ازش استفاده میکنند ، برای مثال CPU و دوربین و صفحه نمایش بخش از این انرژی در طی این مراحل هدر رفته و تبدیل به گرما میشه و تولید گرما میکنند و کاملا فرایند عادی هست. اما نکته اینجاست که از یک حدی به بعد طبیعی نیست. معمولا دمای گوشی ها بین 0 تا 35 درجه سانتیگراد هست و از 35 تا 40 یک گرمای طبیعی هست و از 40 تا 45 گرمای غیر طبیعی حساب میشه و از 45 درجه به بالا دیگه خود گوشی بهتون هشداری میدن که این وضعیت خطرناکه و نباید ازش استفاده کنید.

از طرفی نحوه برخورد ما با گوشی هم میتونه باعث داغ شدن بیش از حد گوشی بشه که تو این مقاله قرار چندتا ترفند ساده رو معرفی کنیم تا بتونید دمای گوشی خودتون رو مدیریت کنید و باعث داغ شدن بیش از حد اون نشه.

گوشی را هیچوقت جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندید

تو فصل گرمای تابستان به اندازه کافی هوا گرم هست و باعث میشه خود گوشی هم داغ بشه اما خیلی ها حواسشون به این موضوع نیست و مثلا وقتی داخل ماشین هستند گوشی رو روی هولدر داشبورد قرار میدن که زیر نور خورشید هم هست یا وقتی خارج خانه از گوشی استفاده میکنند نور آفتاب به صفحه میزنه و باعث میشه که دمای گوشی بالا بره و داغ بشه و همین باعث میشه که گوشی در استفاده بلندمدت و شاید در همین چندماه هوای گرم به شدت آسیب ببینه و باتری گوشیتون خراب بشه. پس زیر نور مستقیم خورشید نذارید و استفاده طولانی مدت ازش جلوی نور خورشید نداشته باشید یا حتی وقتی درحال آشپزی هستید گوشی رو کنار اجاق گاز که یک منبع گرما هست نذارید که باعث داغ شدن گوشی میشه.

کاور و قاب گوشی

کاور و قاب گوشی یک از پرکاربرد ترین لوازم جانبی هایی است که همه استفاده میکنند و از آسیب دیدن گوشی وقتی ضربه میخوره یا از دستتون بیفته محافظت میکنه اما هرزگاهی که مطمئنید و تو خونه هستید و میدونید که از دسستون نمیفته و آسیب نمیبینه ، این قاب را از روی گوشی دربیارید و یا وقتی با گوشی بازی اجرا میکنید و یا گوشی رو به شارژ میزنید حتما کاور گوشی رو دربیارید که هوای گرم و داغی گوشی بتونه از فضای پشت گوشی دفع بشه.

لطفا شارژر اصل بخرید !

موقعی که گوشی رو میزنید به شارژ ، قاعدتا و اصولا اون شارژی درست عمل میکنه که خود شارژر ترجیحا داغ بشه ، البته به دلیل شارژ شدن گوشی هم داغ میشه ولی شارژر باید بیشتر از گوشی داغ شده باشد.پس از لوازم جانبی شارژر و کابل شارژ اورجینال سعی کنید که استفاده نمایید و اگر هم شارژر اورجینال استفاده نمیکنید حداقل بخاطر خودتون هم که شده از فیک ها استفاده نکنید! چون شارژرهای تقلبی بخاطر مداربندی و سیم پیچی معیوب و نادرستی که دارند باعث میشن گرمای زیادی تولید شده و به گوشی منتقل میکنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله راهنمای خرید شارژر برای  موبایل را مطالعه کنید.

نکته بعدی برای راهکارهای ارائه شده و لازم برای داغ شدن گوشی اینه که موقعی که گوشی تو شارژ هست باهاش اصلا کار نکنید، موقعی که گوشی به شارژ متصل هست خیل عظیمی از الکتریسته ها وارد گوشی میشه که خود همین باعث تولید گرما میشه و وقتی از گوشی استفاده کنید خود فرآیند کارکرد گوشی هم گرما زا هست و با ترکیب اینها باهم باعث میشه گوشی آسیب ببینه و باتری عمر کوتاهی داشته باشه.

اصلا چرا گوشی داغ میشود؟

حالا اگر موارد بالا مثل استفاده نکردن گوشی جلوی نور خورشید و گرمای محیط و کاور گوشی و استفاده به هنگام شارژ و… انجام نگرفته باشه و باز هم گوشی داغ میشه حتما به دلیل کارکرد گوشی و اجرای بازی و اپلیکیشن های سنگین روی گوشی هست. مثلا گرفتن فیلم و لایو و یا هات اسپات کردن به مدت طولانی باعث میشه گوشی بیشتر درگیر بشه و دما بره بالا و داغ بشه. چون هریک از این موارد برای اجرا شدن نیاز دارند که باتری مصرف کنند و همین باعث گرم شدن گوشی میشوند. پس بهتره که برای مدت طولانی بازی نکنید و لایو نگیرید و یا وقتی دیدید که گوشی داغ کرده بهش یک استراحتی بدید و گوشی رو بذارید کنار تا کمی خنک بشه ، یا اگر اصلا بازی نکردید و گوشی داغ شده حتما برنامه هایی در پس زمینه گوشی درحال اجرا هستند رو هم ببندید چون این برنامه ها درحال اجرا بوده و رم و باتری مصرف میکنند و این باعث گرم شدن گوشی هم میشود.

 

چطوری گوشی را خنک کنیم؟

بعضی ها هستند که متاسفانه وقتی گوشیشون داغ میشه اولین چیزی که به فکرشون میرسه اینه که گوشی رو میذارن داخل یخچال! اگر این کار رو انجام بدید باید با گوشیتون خداحافظی کنید چون وقتی حتی یک ظرف غذایی که داغ باشه رو داخل یخچال نمیذارن چه برسه به گوشی! چون احتمال داره مه صفحه گوشی ترک برداره. پس بهترین روش برای خنک کردن گوشی داغ شده اینه که زیر باد کولر یا پنکه قرار بدید یا اصلا بذارید کنار تا خودش خنک بشه . البته بعضی بد افزارها توی گوشی وقتی مه اپلیکیشنی رو از جای مطمئن نصب نکنید وارد گوشی شده و بدون اینکه اطلاعای داشته باشید در بکگراند گوشی فعالیت میکند و باعث مصرف رم و باتری و درنتیجه داغ شدن گوشی میشه پس حواستون به بد افزار ها هم باشه.

در گوشی های آیفون وقتی گوشی بیش از اندازه گرم میشه خودش بصورت خودکار میاد و دیتا و آنتن گوشی رو میبنده یا نور صفحه رو کم میکنه و وافای رو هم قطع میکنه. پس بهتره در گوشی های اندرویدی هم بصورت دستی همه این کارهارو بکنید تا گوشیتون زودتر خنک بشه.

نکته آخر اینکه بهتره اپلیکیشن هاتون رو همیشه آپدیت داشته باشید چون همیشه آپدیت ها برای تغییرات بصری برای برنامه ها نیستند و خیلی وقتها برای بهینه مصرف کردن برنامه داخل گوشی هستند. این کلیه موارد ساده ای بود که در بیشتر مقالات و کمپانی ها بعنوان راهکارهای لازم برای داغ شدن گوشی در گرما بود که بهتون گفتیم پس بهتره که بهش عمل کنید و مراقبت لازم از گوشیتونو داشته باشید تا تو هوای گرم و تو این گرانی گوشیتون نسوزه و داستان نشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *