آموزشی

بهترین راه های افزایش طول عمر گوشی – چگونه مدت طولانی از گوشی استفاده کنیم؟

افزایش طول عمر گوشی

در حال حاضر میبینیم که مثلا گوشی 5 تا 6 درصد دراه گرون میشه یا گوشی های بالای 300 یورو ارز دولتی بهش تخصیص داده نمیشه، گمرک هم برای خودش داستانی شده و در کل همه اینها باعث میشه که بگیم هرچقدر گوشی فعلیتونو بیشتر و مدت طولانی تری استفاده کنید به نفعتونه، پس تو این مقاله قراره راه هایی که باعث افزایش طول عمر مفید گوشی میشه رو بررسی میکنیم.

راه های افزایش طول عمر گوشی

بروزرسانی گوشی :

اگر گوشیتون کمتر از 2 یا 3 سال عمر داره حتما آپدیت کنید و همیشه سعی کنید که گوشیتون به روز باشه و این قضیه هم میتونه به عمر مفید گوشیتون کمک کنه. البته جلوتر بهتون میگیم که چرا بهتر نیست تا گوشی هایی که عمرشون بیشتر از 3سال هستو آپدیت نکنیم!

 

پاکسازی اپلیکیشن و بازی های اضافی :

در اصل هر چیزی که داخل گوشی موبایل باشه حافظه پر میکنه و رم گوشی رو درگیر میکنه در نتیجه برنامه و بازی هایی که استفاده نمیکنید رو پاک کنید.

حالا با خودتون میپرسید چجوری رم را درگیر میکنه و حافظه پر میکنه؟

خب جوابش ساده هست! بالاخره چون برنامه روی گوشی نصب میشه یک حجمی داره و حافظه رو هم پر میکنه و رم هم بخاطر یکسری پروسس هست که بخاطر ارسال نوتیفیکیشن و اعلانی که از طرف برنامه ها میاد رو باید پردازش کنه و در نتیجه رم درگیر خواهد شد.

 

حافظه گوشی را چک کنید :

مورد بعدی که باعث میشه طول عمر مفید گوشی افزایش پیدا منه اینه که اگر گوشیتون حافظه کمی داره ( مثلا 32 یا 64 و یا کمتر ) و حافظه MicroSD ندارید ، زود به زود حافظه گوشیو خالی کنید و نذارید همیشه اعلان حافظه پر است بیاد براتون. با خالی کردن حافظه ، گوشی یک فضایی برای نفسی راحت و عملکردی بهتر خواهد داشت.

 

داغ شدن گوشی موبایل : 

این مورد هم خیلی مهمه ، فرض کنید با گوشی کار میکنید ، مثل بازی و گرفتن فیلم و هرکار دیگه ای که باعث میشه گوشی داغ کنه  ( مورد نداره ولی نذارید بیش از حد داغ بمونه، مثلا وقتی دارید 2 ساعت فیلم میگیرید یا بازی میکنید یه چند دقیقه هم به گوشی استراحت بدید تا خنک بشه ) چون هرچقدر بیشتر دلغ بمونه به باتری هم آسیب میزنه.

 

نذارید شارژ گوشی از یک حدی کمتر بشه!

این مورد هم جزو مهمترین هاست که با رعایت این مورد ساده طول عمر گوشی و مخصوصا باتری افزایش پیدا خواهد کرد، چون موقعی که گوشی شارژش میاد پایین کلا عملکرد CPU و GPU و هر اجزای داخل گوشی بهم میریزه؛ نذارید که گوشیتون مدت زمان زیاد و تکراری شارژ نداشته باشه، مثلا وقتی زیر 10 درصد میاد نذارید اونجور بمونه و هرروز تکرار بشه ، پس بزنید به شارژ تا عملکرد بهتری از گوشی داشته باشین ؛ و البته اصلا موقعی که گوشی متصل به شارژ هست رو استفاده نکنید.

افزایش طول عمر گوشی

استفاده از کابل و شارژر اورجینال : 

همیشه برای شارژ کردن گوشی از محصولات کابل و کله شارژر اورجینال یا برندهای معتبر استفاده کنید که بصورت کامل در مقاله ( راهنمای خرید شارژر گوشی ) میتونید مطالعه کنید.

 

استفاده از لوازم جانبی معتبر :

همیشه سعی کنید برای اینکه گوشیتون عمر مفید بیشتری داشته باشه از لوازم جانبی معتبر استفاده کنید. شاید بگید لوازم جانبی چه ربطی دارد؟ برای مثال فرض کنید شما یک شارژر فیک و یا یک هندزفری فیک میخرید؛ وقتی وصل میکنید به گوشی، احتمال دازه بخاطر استاندارد نبودن رابط و یا کانکتور یا شاید بخاطر کیفیت پایین متریال به کار رفته در اونها یک اتصالی در گوشی رخ بده و باعث آسیب رسیدن به گوشی بشه. این درحالیست که فروشگاه ما یکی از معتبرترین فروشگاه های توزیع و پخش لوازم جانبی موبایل است که کالاهای خود را با ضمانت و اصالت به مشتری ارائه میده.

 

استفده از گلس و قاب :

اگه میخواین گوشیتون عمر مفید بیشتر داشته باشه حتما از گلس و قاب درست و حسابی استفاده نکنید چون اگه از دستتون بیفته و بشکنه و برای تعمیر پیش بهترین تعمیرکار هم ببرید و صفحه گوشیو عوض کنید همچنان همون صفحه اولیه نخواهد شد. پس از لحاظ بحث فیزیکی هم در نظر داشته باشید که کاور و گلس مناسبی استفاده کنید.

 

گوشی های قدیم رو آپدیت نکنید!

اگر عمر گوشیتون بیشتر از 3 سال هست، بهتره که دیگه اونو اصلا آپدیتش نکنید! چرا؟ چون  آپدیت ها که میاد، نیاز به سیستم های قویتری داره تا  بتونه ازش پشتیبانی کنه و اجرا بشه، چون خیلی از گوشی ها مستهلک میشن و از عمر بیشتر از 3 یا 4 سال گذشته، دیگه اگه آپدیت براش بیاد عملا احرا روی این گوشی ها سخت و دارای هنگ خواهد بود و خودتونو اذیت میکنه.

 

رام و کرک های مختلف روی گوشی اجرا نکنید 

این قسمت مخصوص اونایی هست که به اصطلاح گیک هستن یعنی کسی که خوره گوشیه و میخواد کرک ها و آپدیتهارو بصورت دستی به گوشی بزنه …

خیلی از گوشی های شیائومی هستن که آپدیت هاشون یصورت دستی وارد میشه یا زام های مختلفی در داخل سایت ها و تلگرام و.. دارن، پس هیچ موقع این کارو نکنین چون شاید داخل اون فیالها کدهای مخرب یا بدافزاری داشته باشن که به گوشیتون هنگام پچ (patch) کردن آسیب کلی وارد کنه.

 

جمع بندی :

اگر موارد گفته شده رو رعایت کنین، عمر مفید هر گوشی که تقریبا 3 ساله و یا اگه گوشیتون آیفون باشه بخاطر آپدیتهای نرم افزاری و پشتیبانی که اپل داره تقریبا تا 5 یا 6 سال هم میتونه براتون کار کنه.

امیدوارم مطالب گفته شده رو رعایت کنید و مقاله ماهم به دردتون خورده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *