آموزشی, ترفند

رفع مشکل کم شدن صدای هندزفری

رفع مشکل کم شدن صدای هندزفری

احتمالش هست برایتان پیش آمده که یک مدت پس از استفاده از هندزفری ، کیفیت صدا و بلندی این هندزفری افت کند و آن حس و کیفیت اولیه را نداشته باشد ، در این مطلب قرار است چندین نکته و راهکار هایی برای رفع مشکل کم شدن صدای هندزفری که یکی از پرکاربرد ترین لوازم جانبی برای موبایل هست را به کار ببرید تا جان دوباره به هندزفری های خود ببخشید.

به چه دلیل هندزفری افت صدا پیدا میکند ؟

دلیل اول میتواند به خاطر بهم ریختگی و از تنظیم درآمدن قسمت تنظیمات گوشی شما باشد. دلیل دوم میتواند به خاطر کثیف شدن سری های هندزفری باشد. شاید توری و سری سیلیکونی هندزفری کثیف بوده و جرم و چربی آنهارا فرا گرفته است و یا میتواند گرد و غبار هم روزنه های آن را پر کرده باشد.

دلیل سومی که میتواند باعث کاهش و کم شدن صدای هندزفری شود این است که احتمالا محل رابط جک 3.5 میلیمتری و یا رابط دانگل که به پورت تایپ سی و لایتنینگ وصل میشود ، دچار گرد و خاک گرفتگی شده باشد که این مورد هم میتواند از عوامل درست کار نکردن و کم شدن صدای هندزفری شود.

دلیل بعدی هم میتواند بخاطر استفاده بیش از اندازه یا ضربه خوردن و افتادن داخل آب باشد و به هندزفری آسیب وارد کند. برای هندزفری و ایرپاد های بیسیم هم بیش از حد شارژ شدن به مدت طولانی و داغش شدنشان میتواند اختلالی در کاهش کیفیت و عملکرد آنها ایجاد کند.

راهکار هایی برای رفع مشکل کم شدن صدای هندزفری

1 – تنظیمات صدا

در بخش تنظیمات خود گوشی قسمتی برای تنظیم صدا میباشد که یک سری اکولایزر در دسترس قرار میدهد ، مثلا میتوان صدای هندزفری و میزان بیس و تریبل را تنظیم کرد و حتی در بعضی از گوشی های شیائومی امکان Dolby Atmos وجود دارد که میتوانید فعالش کنید. پس این قبیل از دسترسی ها که در بخش تنظیمات گوشی یا پلیر وجود دارد یا اینکه Setting اپلیکیشن های موزیک و پادکست مورد استفاده در گوشی تان میتواند در کیفیت صدا تاثیر داشته باشد که این راه حل جزو اولین و کم هزینه ترین راهکارها برای حل مشکل کم شدن صدا در هندزفری ها میباشد.

2 – تمیز کردن سری گوشی های هندزفری

مورد بعدی که هست به دلیل کثیفی سری هندزفری ها باشد. به هرحال شما هندزفری را داخل گوش قرار میدهید یا روی میز و داخل جیب و کیف میگذارید به همین دلیل ، قرار گرفتن در موقعیت و مکانهای مختلف گرد و غبار و چرک و چربی میتواند وارد سری هندزفری شده و باعث افت کیفیت و صدای آن شود. حال برای تمیز کردن آنها ، مثلا برای سری های سیلیکونی بهتر است با یک گوش پاک کن دور تا دور داخلی پلاستیک آن را به آرامی تمیز کنید. بعد از تمیز کردن سری های آن و اگر میتوانید آنها را از هندزفری جدا کنید که البته در خیلی از هندزفری ها سری سیلیکونی به سادگی جدا میشوند، روی هندزفری ها یک توری را مشاهده میکنید که میتوانید با یک سوزن نوک تیز و یا فشار باد ، گرد و غبار و کثیفی داخل آن توری را تمیز کنید. اگر خیلی ریسک پذیر باشید میتوانید توری هندزفری را هم باز کنید که این مورد اصلا توصیه نمیشود و ممکن است خرابش کنید. پس چه بهتر که آن را به یک تعمیرکار بسپارید و یا با فشار باد تمیزش کنید.

3 – انتخاب سایز مناسب سری هندزفری

معمولا در پک هر هندزفری هایی که سری سیلیکونی دارند، دو مدل سری با اندازه مختلف هم قرار میدهند. اما خیلی از کابران هستند که با همان سری اولیه که روی هندزفری هست تا چندین مدت استفاده میکنند و شاید با عوض کردن سیلیکون آنها و چفت شدن سری در داخل گوش مشکل کم شدن صدای هندزفری رفع شود.

4 – راه حل عجیب برای رفع مشکل کم شدن صدای هندزفری

اگر واقعا فقط یکی از گوشی های چپ یا راست هندزفری شما از کار افتاده و هیچ صدایی نمیدهد و کاملا ازش قطع امید کردید این روش را امتحان کنید در غیر اینصورت این روش اصلا توصیه نمیشود.

برای مثال یکی از دوستانم یک هندزفری JBL با مدل T110 خریده بود که ضدآب نبود و گواهی خاصی نداشت و یکی از گوشی هایش خراب شده بود. ( البته دوباره میگویم که اگر یکی از گوشی های هندزفری از کار افتاده و کاملا ازش قطع امید کردید راه حلو بکار ببرید. ) این دوست ما به شرکت گارانتی هندزفری زنگ زد و بهش گفتند که آن یری که خراب شده است را داخل یک ظرف با آب داغ بگذارید و جالب اینجاست که پس از گذشتن آن داخل آب داغ این هندزفری درست شد 😐

البته شاید بخاطر ماندن در داخل آب داغ چربی و خاکل که داخل آنرا گرفته بود در آب حل شد و درست شده است.

اگر خیلی کم ، پد و گوش پاک کنی که میخواهید با آن توری و سری هندزفری هارا تمیز منید نم دار شود تاثیر بهتری برای پاک کردن چربی روی آنهارا خواهد داشت.

موارد گفته شده تمام راه حل های عملی برای درست شدن این مشکل بود.

چند نکته ساده ولی طلایی برای نجات هندزفری

نکاتی برای کیفیت صدای هندزفری وجود دارد که به برخی از آنها میپردازیم. اولین مورد این است که شارژ کم در هندزفری های بیسیم در عملکردشان تاثیر دارد. مثلا زمانی که به مدت طولانی و مداوم از هندزفری بیسیم و ایرپاد که شارژ کمی دارند استفاده نمایید، در طولانی مدت عملکرد آن ضعیف شده و به کیفیت و بلندی صدای آن آسیب میزند .

دومین نکته این است که هندزفری های بیسیم و ایرپاد خود را به مدت طولانی و تا صبح به شارژ نزنید. چون داغ شدن کیس اثر مستقیمی بر عملکرد هندزفری دارد. چند عامل ساده دیگر وجود دارد که مثلا یکی از آنها کیفیت پایین خود موسیقی است پس اگر خواستید آهنگی را دانلود کنید از طریق اپلیکیشن های معتبر دانلود و گوش دهید و همچنین با کیفیت بالا آنرا بردارید. عامل بعدی این است که لوازم الکترونیکی عمر مفیدی دارند ، بطور مثال فرض کنید شما یک گوشی آیفون خریدید و حتما بعد از 4 یا 5 سال آنرا عوض میکنید لذا اگر هندزفری هم بعد از یک حد استاندارد خراب نشد و بعد از عمر مفیدی که داشته خراب شود باید با این واقعیت کنار بیایید چون هر محصول و هندزفری متناسب با قیمت و برند و کیفیت یک مشخصه ای داشته و عمرش تمام شده است و باید یک هندزفری جدید بگیرید.

 

پیشنهاد میکنم حتما مقاله راهنمای خرید هندزفری را مطالعه کنید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *